9 mars 2009

Intervju: Ellinor Persson

Intervjun genomfördes innan valberedningen lämnat sitt förslag till årsmötet.

Namn: Ellinor Persson
Ålder: 43
Befattning: Styrelseledamot i Djurgårdens IF Fotbollsförening.
Civilt yrke: Egenföretagare inom kommunikation.
Sportslig bakgrund: Spelade basket och handboll i unga år.
Relation till DIF: Min sambo är Djurgårdare och min son spelar fotboll i Djurgården, där jag också blev lagledare.
År i styrelsen: Tre år.

Först ska du få presentera dig, och vi skulle vilja veta vad du har för akademisk, yrkesmässig och sportslig bakgrund, men också vad du har för bakgrund eller relation till Djurgården?
Jag är sambo och har två barn som är 11 och 8 år. Jag kommer från Sundsvall och blev Giffare tidigt. Min syster spelade i Giffarna. För min bror blev det IFK Sundsvall. Ha, ha, det splittrade familjen. Jag är uppvuxen i en väldigt sportintresserad familj där fotboll var huvudintresset men jag valde att ha bollen i händerna. Basket och handboll höll jag på med. Genom min sambo som är Djurgårdare lärde jag känna laget. Min stora ingång i fotbollen blev när min son började spela fotboll och jag blev lagledare. Jag har ett eget företag där jag jobbar med kommunikation. Jag coachar människor att stå på scenen, hur man når ut både internt och externt med kommunikation. Jag jobbar som debattledare. Före det jobbade jag på TV i 17 år med nöjesprogram, sportprogram och ungdomsprogram.

Hur känner du övriga i styrelsen?
Jag känner dem bara genom styrelsen, inte sen tidigare.

Har du några andra styrelseuppdrag?
Svenska Basketbollförbundets valberedning har föreslagit mig som styrelseledamot. Årsmötet är den 21/3.

Under 2000-talets första del upplevde DIF-Fotboll en framgångsvåg som många trodde aldrig skulle inträffa. Vad låg bakom framgångarna?
Jag levde med DIF genom min sambo och analyserade inte det så noga då. Men det är alltid så att det är rätt sammansättning av människor. Efter framgång får man absolut inte bli fat and happy . Blev vi det? Jag vet inte. Många andra som var med har teorier om att det var rätt tränare, rätt spelare, allsvenskan var på G, mycket sådana grejer. Jag överlämnar den kompetensen till er.

Varför bestämde du dig för att ställa upp till styrelsen?
Det var just barn- och ungdomsfrågor jag skulle jobba med. Det var viktigt att förändra en hel del som inte fungerar. Det handlar ju också om kommunikation, media, events, så jag kände att jag kunde bidra. Jag valde dock att ställa mig upp på årsmötet för tre år sen och säga ”Jag är giffare och jag kan inte elitfotboll”. Samtidigt, när jag då kom utifrån, såg jag saker från ett annat perspektiv.

Hur och varför blev du kontaktad?
Jag var lagledare i min sons pojklag. I barnidrotten såg jag rätt snabbt alla brister som barn och ungdomsfotbollen har. Det är stora brister. Jag skrev då lite artiklar i våra dagstidningar om bristerna inom ungdomsidrotten. Valberedningen såg de här artiklarna och ringde och frågade. När de ringde första gången så var jag väldigt tveksam. Men jag förstod efter ett tag att jag blev tillfrågad tack vare mitt engagemang för ungdomsidrott och att jag har jobbat med media i så många år att jag även kan bidra där. Jag blev kontaktad av Dan Svanell. Därefter hade jag ett personligt möte med Rutger Barnekow och därefter med Bosse L. Jag var tveksam och ville veta mer. Rutger tyckte därför att jag skulle träffa Bosse. Jag kommer ihåg att det var svårt att förstå hur DIF var uppbyggt. Henrik B hade en heldagsutbildning med mig.

Vad är det som driver och motiverar dig som styrelseledamot?
Det som driver mig är flera saker. I början var det barn- och ungdomsfotbollen. Jag har själv barn som brinner så mycket för fotbollen och ser hur mycket det ger. Det är varje barns rätt att bli sedd som individ oavsett vilken nivå de spelar på. Jag förstår att kärnverksamheten i barn – och ungdomsfotbollen är att få fram spelare till A-laget. Vi ska dock göra det på en human nivå. Jag brinner nog mer för breddfotbollen än elitverksamheten. Men båda måste finnas!
Jag tycker också att det är fantastiskt med det sociala engagemanget där vi verkligen ligger steget före. Då pratar jag om Djurgårdsandan och allt den gör. Jag var inblandad i det internationella seminariet som Djurgården var värd för förra året då vi samlade flera klubbar i Europa som jobbar med sociala frågor.

Djurgården har en stark tradition som gett föreningen ett starkt varumärke. Men vi kan inte enbart leva på vår historia. Jag drivs av att förbättra föreningens brister.

Vad ansvarar du för i styrelsearbetet och stämmer det överens med vad du vill och tycker att du borde göra?
Det har varit blandat. Jag har definitivt gjort det jag vill och kan.

Hur mycket kontakt med kansliet anser du att en styrelseledamot bör ha?
Så pass mycket att du är insatt i verksamheten och förstår vart vindarna blåser. Men utan att lägga dig i den operativa verksamheten. Vi har kompetent personal som gör det.

Vilken kontakt har du med supportrar och vad har det givit dig?
Det är allt från föräldrar man träffar på pojklagens fotbollsmatcher till Järnkaminerna. Jag hade en hel del kontakt med Järnkaminerna under turbulensen i höst. Jag går på medlemsmöten. Det tycker jag är viktigt om man sitter i styrelsen. Det är där du känner vilka frågor som är mest viktiga.

Hur ser du på ditt styrelseuppdrag i ett längre perspektiv?
Jag sitter så länge ni har förtroende för mig och så länge jag själv har den tid och engagemang som krävs.

Hur tycker du att Djurgårdens styrelse bör vara sammansatt? Hur många ledamöter, hur bör arbetet vara organiserat och vilken roll ska ordföranden ha?
Jag vet inte riktigt hur många vi borde vara. Har inte så mycket erfarenhet. Antalet är inte det viktiga utan dynamiken. Här är det så viktigt att medlemmarna tar på sig att också engagera sig. Vilka är styrelseledamöterna? Vad står vi för? Går det i linje med föreningen? Man kan inte bara komma på ett årsmöte och rösta ja och inte veta ett dugg om oss. Där har faktiskt alla ett ansvar. Medlemmarna har ett ansvar och vi har ett ansvar. Det går inte att luta sig tillbaka och tro att det löser sig om jag tar en kopp kaffe och säger ja. Det viktiga är att vi har olika kompetenser. Vi bör inte vara för bra kompisar. Inga affärsförbindelser bör det vara. Jag är skeptisk till ledamöter som har affärer ihop. Det är lätt att bli ja-sägare i en sådan styrelse. Det är inte intressant vem som är ordförande. För min del får det gärna vara en ny varje gång det är möte. Det bör inte vara en för stark ordförande.

Vi som sitter där ska vara väl insatta i föreningen. Vi ska kartlägga Djurgårdens verksamhet. Vilka möjligheter står vi inför? Vilka utmaningar står vi inför? Sen ska vi lägga en strategisk plan med verksamhetsmål. Vi ska se till att det finns ett system så att man följer verksamhetsmålen. Men vi är inte till för att ersätta eller begränsa verksamheten. Vi ska stötta verksamheten! Finnas med som diskussionspartner i med- och motgång. Det är så viktigt att förstå skillnaden. Vi är ett komplement som hjälper till med kunskap men vi ska inte ersätta eller begränsa den.

Finns det saker i styrelsearbetet som skulle kunna förbättras? Vilka? Ska ledamöterna ha olika ansvarsområden? Vilka?
Ja, vi ska ha olika ansvarsområden Sen måste du ändå tycka till och ta ansvar för andra frågor så länge du har kompetensen.

Vad tror du om att ha utskott, som leds av en styrelseledamot men även involverar personer utanför styrelsen? Vilka frågor skulle de i så fall jobba med?
Det skulle vara jättebra. Det fanns ett barn- och ungdomsutskott som jag satt i vilket gjorde att vi kom närmare verksamheten. Det är bra att få in influenser från andra både vad det gäller kunskap och kommunikation. Vi ska inte vara rädda för att plocka in folk utifrån. Det får inte bli för mycket av samma. Det måste in nytt blod hela tiden.

Hur skulle du vilja att resten av DIF Fotboll var organiserat? Vilka avdelningar bör finnas , hur ska de ledas och vem ska de rapportera till?
Vi har valt en VD som i sin tur ska organisera det här. Nu har vi gjort en omorganisering och jag varken vill eller bör lägga mig i det.

Vad ser du för fördelar och risker med en gemensam styrelse för DEFAB och DIF FF?
Jag ser bara fördelar med en gemensam styrelse.

Behövs det mer personal än idag? Hur rekryteras anställda på kansliet och vilka kvalitéer letar ni efter?
Ingen aning. Det räcker dock inte med att vara fotbollsintresserad och ha ett Djurgårdshjärta för att jobba på kansliet. Kompetensen måste finnas.

Hur följs arbetet upp? Finns det något ledningssystem? Planer på ledningssystem? Vilka faktorer bör mätas?
Vi i föreningstyrelsen hade verksamhetsmål och system för att följa upp det. Det har Johan Werner skött lysande.

Fungerar dialog och arbetsfördelning mellan de föreningar och bolag som tillsammans utgör Djurgårdens fotbollssektion?
Jag kan inte svara på vad DEFAB har för förhållande till verksamheten. Vi har ett bra förhållande till vår verksamhet men kommunikationen har inte fungerat mellan DEFAB och oss. Vi har kört helt separata race hela den här tiden. I och med att Bosse har suttit i båda styrelserna så har vi fått rapporter om vad som har hänt i DEFAB. Men DEFAB äger sina egna frågor och vi våra. Trots detta så hade vi kunnat ha haft en bättre kommunikation. Jag skyller inte ifrån mig. Ansvaret är lika mycket mitt som någon annans!

Hur är din helhetssyn på Djurgårdens nuvarande ekonomi och den ekonomiska utvecklingen? Hur kan DIF skapa ett bra och positivt kassaflöde?
Jag är orolig för ekonomin, det är inga roliga siffror att titta på i år. Men samtidigt så måste man också se helhetsperspektivet, se på marknaden generellt och vi är ju i en lågkonjunktur med allt vad det innebär. Vi måste kolla på vad det är vi har tappat, som publiken, och göra åtgärder där. Sen är det klart att en tolfteplats inte genererar lika mycket pengar som när man ligger i toppen av tabellen, det sportsliga resultatet speglar ju av sig i ekonomin också.

Vi bör se över utgifterna , d v s titta på att vi gör allt rätt, en del kan ju vara en resursfördelningsfråga. Min känsla är att samarbetet inom organisationen kan bli bättre, och då ge en bättre ekonomi. Det är vad jag tror.

Hur ser du på att sälja ut delar av Djurgårdens Elitfotboll AB till externa aktieägare?
Det är en svår fråga. Framför allt har jag svårt att se vad konsekvenserna blir. Dom som satsar pengar gör det inte bara med hjärtat utan vill självklart ha något tillbaka. Hur mycket inflytande är vi beredda att sälja? Vad kommer det att betyda för Djurgården och det som Djurgården står för. Som sagt, jag ser inte riktigt konsekvenserna.

Vill du behålla 51%-regeln?
Ja det vill jag. Jag är öppen för att dom olika idrottsförbunden själva ska få bestämma och jag är öppen för en diskussion. Men jag behöver sätta mig in i frågan, för som jag sa, jag har ingen överblick på konsekvenserna. Men säljer vi ut DIF nu idag så skulle det kännas som att en stor del av föreningens hjärta försvann.

Hur anser du att DIF står sig mot andra allsvenska storklubbar när det sponsring och samarbete med företag? Hur kan arbetet förbättras?
Jag vet att vår marknadsavdelning gör ett strålande jobb så det är lite svårt att se hur vi ska kunna förbättra arbetet, men när vi löser arenafrågan så tror jag att det blir mycket lättare. Sen är det ju alltid kopplat till det sportsliga resultatet. Tiden när vi kunde gå ut till företag och tala om vad DIF står för, prata om vår historik osv, den är förbi.

Hur kan man förbättra marknadsföringen av DIF i media, hur ska vi kunna synas mer och på ett mer positivt sätt?
För att komma ut i media så måste vi förstå hur journalister tänker och arbetar. Vi vill ju ha ut vår egen version i media, inte någon annans. Här behöver vi, framför allt spelarna och tränarna, förstå att media är en naturlig del av idrotten. Sen är vi alla ambassadörer för Djurgården, på lördagens fest liksom måndag morgon på jobbet. Glöm inte det.

Arenafrågan är en ödesfråga för Djurgården, vad tycker du är avgörande för att en lösning ska vara acceptabel för Djurgården?
Det viktigaste för mig är var den ligger, det ska kännas rätt i hjärtat, vara på rätt plats och att det är en arena för Djurgården. Vi har ju inte så stor geografisk yta att röra oss på om det ska vara en Djurgårdsarena, jag menar en arena söder om Stockholm är ju helt otänkbart.

Att äga arenan är inte det viktigaste utan att ha inflytande över den. Hur arenan ska se ut och att den passar för fotboll med närheten till spelet. Att vi får inflytande över hur den utrustas med ståplats/sittplats, att det finns bra försäljningsställen som passar Djurgården och vår publik osv. Allt som har med utformningen måste vi få stort inflytande över, så att vi kan få en arena som vår publik gillar, för att då kunna locka tillbaka den publik som vi hat tappat men även för att locka till sig ny publik.

Vi måste lösa kombinationen med ståplats/sittplats där Uefas krav kommer in i bilden, samtidigt som vi måste lyssna väldigt noggrant på vår publiks önskemål.

Hur anser du att arbetet med arenafrågan har skötts, har man använt rätt strategi?
Jag utgår från att den skötts på bästa sätt. Arenafrågan har inte varit föreningsstyrelsens ansvar. Det jag funderar på är hur man kan ligga på myndigheter och politiker på ett bättre sätt, hur vi med medlemmarnas hjälp kan göra det Den diplomatiska vägen har ju inte fungerat sådär jättebra hittills, kanske är det dags för något annat nu. Tänk om alla Djurgårdare klart och tydligt säger att dom inte röster på ett parti som inte ställer upp på våra krav! Nu överdriver jag ganska mycket, men det jag menar är att sätta ett ganska stort tryck på politikerna och myndigheterna, dom tiotusentals Djurgårdare som finns skulle klara det på ett riktigt bra sätt.

Allsvenskan och Djurgården upplevde en publikboom i slutet av 90- och början av 2000-talet, varför tror du att det är så pass många människor som går på fotboll i Sverige idag och varför har publiksiffrorna börjat minska på sistone? Vad kan man göra åt det?
En stor del är nog att media intresserade sig och att det började skrivas väldigt mycket om fotbollen. När publiken började öka hakade media på vilket gjorde att det kom än mer publik och då skrev media ännu mer. Det blev en bra positiv spiral.

Sen ska man ju fråga sig varför publiken har minskat. För Djurgården så kan kanske all turbulens med säkerheten, avhopp och påhopp från styrelser och den dåliga kommunikationen vara ganska naturliga förklaringar, tillsammans med ett sämre resultat rent sportsligt.
Men publiken minskar ju i hela allsvenskan, så man måste kolla vilka det är som lämnat matcherna. Är det äldre, familjer eller tonåringar? Vi måste göra en noggrann research innan vi svarar på den frågan.

Många kanske känner sig osäkra att gå på matcherna nu för tiden, vi måste ta reda på varför publiken väljer att stanna hemma och först då när vi vet kan vi agera.

Hur är din bild av positiv läktarkultur?
Jag kan svara ganska kort på den frågan - att alla känner sig välkomna.

Vad är din inställning till:

*Pyroteknik?
Jag vill gärna ha pyroteknik under organiserade former, den bidrar en hel del till att bygga upp en fantastisk stämning. Sen vet jag själv inte vad det innebär att vara allergisk så mitt förra svar, att alla måste känna sig välkomna är otroligt viktigt och får inte glömmas bort. Men under organiserade former så är jag positiv.

*Ståplats?
Självklart ska vi ha ståplats. Det måste gå att kombinera Uefas krav och vår publiks önskemål. Det är en kostnadsfråga, men självklart ska det gå att lösa den biten.

*Huliganlagen?
Rent spontant så känner jag inte att vi stoppar våld med en ny lag. Jag ser inte riktigt konsekvenserna av den nya lagen, jag har inte riktigt satt mig in i den. Men det är bättre att föreningarna själv tar tag i det och tar sitt sociala ansvar, speciellt när det handlar om unga personer. Djurgårdsandan är ett mycket fint exempel på det.

*Avstängningar?
Om en förening har klara regler för vad man får och inte får göra och någon överträder dom reglerna så är det självklart att det ska finnas avstängningar. Jag kan förstå att det är oerhört kränkande för en person som lever med föreningen, men det är samtidigt ett val som man själv har gjort. Men jag tycker inte att det ska vara livstidavstängningar och sådant, absolut inte.
Vi måste titta över hur vi gör avstängningarna och den som blir avstäng ska inte känna sig helt bortplockad och aldrig vara välkommen tillbaka igen, det tror jag inte på. Vi måste ta ett socialt ansvar till viss del.

Hur anser du att relationen mellan Djurgården och supportrarna är idag? Finns det något som kan förbättras?
Den kanske inte är den bästa just nu. Kommunikationen är något vi absolut måste förbättra! Om man går tillbaka till hösten så är det klart att man inte får supportrarnas förtroende med en sån dålig kommunikation som var. Jag kan förstå att många supportrar känner sig idiotförklarade. Det är viktigt att påpeka att Jonas Riedel gjorde ett lysande arbete. Jag tycker att den dåliga kommunikationen berodde enbart på oss i styrelserna.

Vi måste vara tillgängliga och ärliga! Lägg korten på bordet så undviker du spekulationer och ryktesspridningar. Har du inget att berätta, tala då om att du inte har det. Var dock aldrig tyst.
Att tro att medlemmarna ska acceptera tystnad är respektlöst.

Hur bör publiken bli bemött av personalen på en fotbollsmatch?
Man ska bli bemött med ett leende, dom som jobbar på matcher har ett serviceyrke med allt vad det innebär. Det är otroligt viktigt! Vi borde i första hand tänka på service och inte säkerhet. Namnet DIF säkerhet borde ändra namn till DIF service.

Det gäller inte bara inne på arenan utan även utanför, och inte bara Djurgårdens personal. Att se polisen sitta på hästryggen fullt utrustade är ganska provocerande och det är inte heller en bild man vill mötas av när man går till en fotbollsarena. Jag har full förståelse för att poliserna måste skydda sig själva och att dom har i uppgift att hålla ordning. Självklart. Men även polisen måste tänka mer på service och vilket intryck som dom ger. Polisen ingår också i den atmosfär som man som besökare tar med sig.

Tycker du att det fungerar så idag?
Jag blir alltid vänligt bemött.

Är vi trygga när vi går på matcherna idag?
Jag känner mig inte alltid trygg på derbyna när jag har barn med mig. Det som många uppfattar som härlig stämning kan kännas skrämmande för oss med barn. Men på Stadion har jag alltid varit trygg.

Hur tycker du att det sportsliga arbetet ska vara organiserat? Är du nöjd med den organisation med Aral som ”manager”?
Vi har tillsatt en VD i Alf och en sportchef i Aral och jag har fullt förtroende för den nya organisationen. Vi ska låta Aral sköta det sportsliga tillsammans med VD och tränarna. Vi måste ge alla den tid, tillit och tålamod som krävs. Jag tror på den långsiktiga lösningen, Tränare kommer och går och Aral har huvudansvaret och lägger upp den långsiktiga strategin. Självklart i samråd med tränarna, jag är övertygad om att det kommer att bli bra.

Hur ska man arbeta med talangutvecklingen i DIF? Vem ska värva och vad ska man värva?
Talangutvecklingen består av väldigt många olika delar så det är svårt att svara kort och exakt på den frågan. För det första så måste vi ta reda på vad som inte fungerat tidigare. Innan vi går vidare så måste vi ha klarhet i det, vad som inte varit bra. Varför har tidigare spelare i Djurgården slutat eller inte utvecklats? Har vi inte tagit hand om dom, har dom inte trivts? Vad är det som gått snett och vad kunde vi ha gjort bättre?

Djurgården har varit dåliga på att komma fram till vad vi står för. Vi måste ha en röd tråd, från knatteverksamheten till elitsatsningen, och det är nu Arals uppgift att bygga upp det. Vi måste få en röd tråd i allt vi gör.

Ett hot mot ungdomsverksamheten är att många tränare gör för mycket för sin egen vinnings skull. Det handlar inte bara om spelsystemet eller träningsupplägget, utan även värderingar och människosynen. Människor kommer och går, därför så är det otroligt viktigt att den röda tråden följs, och den ska vara så lockande att tränarna vill komma till oss.

Vi måste också ta ansvar för den sociala biten, allt det hänger ihop med utvecklingen på fotbollsplanen, och förstår vi inte det så kommer vi inte långt. Att bara stirra sig blind på att utveckla fotbollstalangen håller inte, det måste finnas plats för att utvecklas som individ, det går hand i hand. Tränaren måste se och tänka på det långsiktiga och inte bara på kortsiktiga resultat.

Goda träningsmöjligheter är också en stor del i hela satsningen, och Djurgården är på god väg där. Vi har redan några konstgräsplaner och flera nya är ju på gång och det är väldigt viktigt för breddfotbollen! En målsättning är ju att Djurgårdens A-trupp år 2014 till 40% ska bestå av spelare som kommer från juniorlagen, och av dom så är jag övertygad om att en hel del kommer att hittas i breddfotbollen och inte bara elitsatsningen.

En annan iakttagelse som jag gjort är att det inte får bli för mycket träning, barnen ska inte drillas utan glädjen måste få finnas kvar. Vii en elitsatsning och det finns barn som vill träna fotboll fem gånger i veckan, men man får inte glömma bort dom som vill träna två gånger i veckan. Vi behöver både elit- och breddverksamheten men glappet däremellan får bli för stort. Det kommer att komma spelare från breddverksamheten in i A-laget, att helt stirra sig blind på elitsatsningen blir lite fel.

Sen tror jag inte riktigt på internationella jämförelser. Vi kan inte stirra oss blinda på hur dom tar fram talanger Spanien, Frankrike , Polen etc. Dom kulturella skillnaderna är så stora så vi kan inte jämföra rakt av. Vi behöver anpassa vår fotbollsutbildning till vår kultur. Det viktiga är att se det hela i ett långsiktigt perspektiv. Att även tränare och föräldrar gör det. Aral tror på det långsiktiga och jag hoppas att han fortsätter med det och orkar hålla ut med den visionen.

Vilka andra Djurgårdssektioner bör DIF fotboll samarbete med?
Hockeyn! Vi har mycket att lära av varandra, på flera sätt. Som exempel kan man kanske ha en gemensam marknadsavdelning, men det finns även mer att utveckla. Allt samarbete är bara positivt.

Hur ser du på Djurgårdsalliansen?
Jag vet för lite om alliansen om jag ska vara ärlig. Jag vet ungefär vad dom jobbar med, men jag vet för lite om vad som händer. Den känns lite hemlig.

Ser du möjligheter för ytterliggare samarbete med näringsliv, föreningar och andra samhällsorgan?
Absolut! Jag är öppen för alla förslag. Det kanske inte ligger högst upp på agendan just nu, men det är bara positivt som kan komma från det. Jag är definitivt för mer sådant.

Vad tycker du att DIF står för, och lever vi upp till det idag?
Vi är i alla fall inte steget före. Men Djurgården är en förening med fantastiska traditioner! En sak som slog mig redan innan jag kom in i styrelsen för tre år sen var att jag ser massor av människor, både barn och vuxna, som går runt med Djurgårdssouvenirer på sig. Uppe i Sundsvall är det inte alls samma sak med giffarna, man ser att hela Stockholm är fullt av Djurgårdsfamiljens medlemmar.

Min dotter som är åtta år ställde ungefär samma fråga till mig för några veckor sen, vad Djurgården stod för, och jag kunde inte riktigt svara på det. Jag kan våra ledstjärnor och jag kan vår vision, men på något sätt så saknas det en gemensam värdering som ska genomsyra hela verksamheten.

Alla kan säga att vi har så mycket tradition och hur fantastisk Djurgårdsfamiljen är, men det saknas ändå något som man kan berätta för dom som inte är Djurgårdare. Det här inget som styrelsen kan göra ensamma, det handlar om alla Djurgårdare tillsammans.
Det gäller inte bara supportrar utan även när man ska locka till sig spelare. Värderingarna ska vara väldigt starka och tydliga.

DIF är ju så mycket, men huvudgrejen är ju fotboll och det bör finnas en röd tråd, från knattar och ungdom ändå upp till A-laget. Och då menar jag inte bara spelsystem eller träning, utan värderingar som ska finnas kvar oavsett tränare. Arbetar man i Djurgården ska man bete sig enligt våra värderingar, det är så vi ska bemöta spelare, tränare och föräldrar. Det går inte att stå och falla med människor som kommer och går, dom grundläggande värderingarna ska vara så starka att dom lever vidare ändå.

Människosynen och värderingarna ska vara lika oavsett om det handlar om kansli, tränare och spelare eller styrelse, och kan man inte förlika sig med det bör man göra något annat eller söka sig till en annan klubb.

Hur ser du på Djurgårdsandan?
Jag är väldigt stolt över Djurgårdsandan och allt som den har gjort, och fortfarande gör. Att vi tar ett socialt ansvar leder bara till något gott, oavsett om det handlar om sjukhusbesöken eller drive-in-fotbollen. Allt ger bara positiva effekter.

I den lågkonjunktur vi nu befinner oss i så är det tufft för alla idrottsföreningar att få samarbetspartners. Många satsar nog på socialt engagemang före idrott och därför så ökar vi också DIFs attraktionskraft genom Djurgårdsandan.

Hur anser du att Djurgårdens medlemmar har fått sina intressen tillgodosedda i SEF och SvFF?
Ska jag vara ärlig så vet jag inte så mycket, det är DEFAB som skött det mesta av det där så jag har därför svårt att uttala mig. Men rent spontant så blir svaret inte alls.

Vad är DIF riktigt bra på just nu och är det något som vi kan förbättra?
Djurgården har ett starkt varumärke som vi lever på, vi är bra på att ta ett stort socialt ansvar och vi är bra på breddfotbollen.

När det gäller vad vi kan förbättra så får jag nog säga sporten, det var inget bra år 2008. Sen är det kommunikationen inom hela organisationen! Både inom DIFs styrelser, som nu blir en, till anställda och ut till medlemmar. Vårt varumärke är väldigt starkt och det klarar av den turbulens som har varit och vi klarar av ett sportsligt dåligt resultat, men vi kan inte leva på historien hur länge som helst.

Vad tycker vi om gnaget?
Haha, jag har barn så jag säger ”fiender på plan, inte på stan”. Det är läskigt att ta med barn på derbyn när man går från tunnelbanan eller bilen med halsdukar och möter det andra lagets supportrar. Det känns inte helt okej. Man ska bara känna sig stolt över sina färger, nu är man både stolt och rädd.

1 kommentar:

Filip sa...

Det roliga är att den här forna TV-stjärnan presenterades i halvtid på en AIK-match för inte alls så många år sen. Då var historien bakom hennes svartgula engagemang identisk: son som spelade i AIK och man som höll på desamma.